Сафонова Тетяна Олександрівна

Тема: «Виховання гуманних почуттів у дітей дошкільного віку через вплив мультфільмів.»

/Files/images/soyuzmul-tfil-m-s-novym-direktorom-kakovo-buduschee-russkoy-animacii-2.jpg

Ця істина давно стара - усе на світі починається з добра.

Все — із доброго чи злого - починається з малого:

З краплиночки - безкрайнє море, з камінчика – високі гори,

Багаті врожаї - із насінини, людське добро – з маленької дитини!

Дитя – скільки тепла у цьому слові, ніжності! Дитинство — найважливіший період у нашому житті . Чим більше ми дізнаємося в перші роки життя, тим допитливішими, розумнішими стаємо.

Дошкільне дитинство забезпечує загальний розвиток, який є основою формування особистості. Людяність, доброта, ввічливість, чесність, порядність — ці безцінні якості не тільки визначають моральний рівень особистості, але й формують культуру суспільства. Виховуючи дитину, ми, дорослі, сподіваємося виростити з неї справжню людину та пишатися нею.

Навколо маленької дитини середовище, яке постійно спонукає її порівнювати добро і зло, сум і радість, красу і потворність. Тому, працюючи над проблемами морально-етичного виховання, поставила собі за мету не лише допомогти малюкам розібратися у сутності цих понять, але й формувати в дітей соціальну відповідальність і вміння відчувати, розуміти себе та інших людей, виховувати такі риси особистості як доброту, дбайливість, чуйність, чесність, повагу до старших, відвагу, взаємодопомогу; формувати дружні стосунки в колективі. З досвіду знаю, що добрі казки, вірші, оповідання, бесіди творять справжні дива. Діти тягнуться до кращого, намагаються наслідувати добрі приклади улюблених героїв, які стають їхніми кумирами.

Але в наш час інформаційно-комунікаційні технології стрімко входять у життя. Інформація, лине звідусіль: діти зростають у стрімкому медіасередовищі, адже батькам легше включити дитині телевізор, ніж розповісти казочку, або віддати перевагу родинному читанню.

Коли я вирішила використовувати в своїй роботі мультфільми, то перш за все опрацювала літературу з даної теми, оцінила вплив медіапростору на особистість дитини, провела бесіди з дітьми та їх батьками, що засвідчили одностайну прихильність дітей до мультфільмів, з’ясувала їх улюблені. Почала підбирати відео сюжети із мультфільмів з метою створення комунікативних ситуацій.

Добрий, якісний мультфільм — безцінний матеріал для особистісного становлення дитини.

Найефективнішою формою роботи з дітьми, вважаю, бесіду за змістом мультфільму, де маю змогу допомогти дитині зорієнтуватися у поняттях добра і зла.

В своїй практиці використовую перегляди мультфільмів у попередній роботі. Таким чином маю змогу провести етичні бесіди, ігри-драматизації за його змістом. Під час заняття використовую або уривки знайомих мультфільмів, або персонажа, наприклад,Вовка, Незнайко, Шапокляк, гномик, Капітошку і т.д.

Перегляд мультфільму має тривати до 15 хв. Після перегляду проводжу короткий словесний опис змісту або бесіду за змістом — до 5 хв.

В роботі з батьками акцентувала увагу на вміння орієнтуватися в медіа просторі та добирати для дітей лише корисну інформацію. З цією метою підготувала презентацію «Вплив мультфільмів на розвиток моральних якостей дітей дошкільного віку», підібрала ряд консультацій з даної теми: «Сучасне медіасередовище», «Яку медіапродукцію можна пропонувати дітям?», «Небезпека сучасних мультфільмів», «Як впливає реклама», «Культура користування інформацією», розробила орієнтовне тематичне планування з формування та виховання гуманних почуттів у дітей через вплив мультфільмів. Розробила та провела заняття як з використанням мультфільмів (уривків) під час занятть(«З мамою і татом підемо у ліс гуляти», «Крізь сльози сонечка не видно», так і на їх основі (в попередню роботу включала перегляд мультфільмів, використання наскрізного персонажа "Як малята Вовка перевиховали", «Добре коли з нами поруч наші мами», «Ми не будемо сваритись, Будемо лише миритись»), етичні бесіди за змістом.

Вже зараз, працюючи над проблемою морально-етичного виховання дітей дошкільного віку, інтегруючи в освітній процес мультфільми, використовуючи різноманітні методи та прийоми з дітьми, помітила певні позитивні результати.

Діти старшого дошкільного віку добре орієнтуються в поняттях добре – погано, корегують власну поведінку та в змозі оцінити поведінку інших, мають уявлення про авторитет, володіють комунікативними вміннями, вміють налагоджувати контакти з однолітками, товаришують з певним колом дітей. Крім дружніх стосунків з окремими дітьми, виникають найпростіші форми групової солідарності. Діти намагаються порозумітися у конфліктних ситуаціях, вчяться чинити по совісті, діяти справедливо, відстоювати гідність, орієнтується у власних чеснотах і вадах.. Поступово відбувається диференціювання таких моральних понять, як “доброта”, “чуйність”, “справедливість”, “дружба”, “чесність”, “товариськість”, “взаємодопомога”, “працелюбність” тощо.

У старшому дошкільному віці моральні почуття та знання пов’язують із почуттям обов’язку. Найбільшим своїм досягненням вважаю те, що діти моєї групи (гр. №10) прагнуть поводитися згідно з моральними нормами не тому, що цього вимагають дорослі, а тому, що це приємно для себе й для інших.

Таблиця показників морально-етичної компетентності дітей старшої групи на кінець 2017/2018 н.р.

Досягнення високих результатів у морально-етичному вихованні можливе лише в тісній співпраці вихователя та батьків.

Після проведених консультацій для батьків щодо сучасного медіапростору, я зрозуміла, що більшість дорослих поставились відповідально до цієї проблеми і «батьківська цензура» дала позитивні результати: діти менше часу стали проводити за комп’ютерами та у екранів телевізора. Батьки стали більше приділяти увагу читанню, аналізу прочитаного або побаченого. Це добре видно на графіках.

Отже, основними психологічними чинниками ефективного впливу телебачення на розвиток моральної поведінки дошкільників стало підготовленість дорослих до моделювання сюжетів телебачення, які найбільше впливають на розвиток моральної поведінки дошкільників; позитивний психологічний клімат між дорослими та дітьми; використання в грі та бесідах з дошкільниками ситуацій із вбудованими відео сюжетами, підготовленість дорослих та дітей до творчої діяльності, одним із прикладів якої стала творча казка «Пригоди гномика Неяшки у дитячому садку».

В майбутньому планую продовжувати роботу з формування у дітей моральних якостей, використовуючи як традиційні методи та прийоми, так і інноваційні технології. Маю на меті розширити колекцію мультфільмів та продовжити роботу над перспективним плануванням з формування та виховання гуманних почуттів через вплив мультфільмів.

Кiлькiсть переглядiв: 238

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.